آیا واقعاً فیات به بازار خودرو ایران می‌آید؟

همانطورکه ترامپ به پایان دوره پرطمطراق خودش نزدیک می‌شود، حواشی پوچ و البته آتشین بازار خودروی ایران نیز بیشتر به گوش می‌رسد. از بازگشت خودروسازان بی‌وفای سرزمین عشاق (فرانسه) گرفته، تا ظهور یک شبه برندهای ناشناخته از سرزمین اژدهای قرمز (چین) در جاده مخصوص، همگی سرتیتر خبرهای این روزهای پرتیتر رسانه‌های خوش‌‌تیتر خودرویی است! حال دو روزی است که خبر ورود فیات به ایران به گوش می‌رسد، آن هم زمانی که هنوز این ترامپ بازنده از روی صندلی خود بلند هم نشده! و حتی بعضی گفته‌اند که پیش‌فروش فلان محصول توسط بهمان شرکت بزودی آغاز می‌شود.

چنان این خبر ورود فیات عظیم از تورین ایتالیا به ایران در فضای مجازی شعله‌ور شده که چندین پیام از آشنایان برای خرید این خودرو دریافت کردم که لازم شد دست به قلم شوم!

درست است که بایدن برنده این کارزار شده و امید به احیای برجام، خنده بر لبان خاص و عام (به استثنای کاسبان تحریم) نقاشی کرده، اما اجازه دهید حقایقی را در کنار هم ریویو (Review) کنیم! فعلاً جز کاهش قیمت دلار، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و هنوز هم مشکلات عظیم برای حواله بانکی، حمل بار به مقصد ایران و همچنین مراودات بین‌المللی پابرجاست تا آقایان در روز معلوم با بایدن گفتگو کنند و نتیجه مشخص شود. پس هنوز هیچ چیز عوض نشده و در این بین شنیدن خبر ورود فیات آن هم با زیرمجموعه‌های خطیری چون فراری و مازراتی بسیار عجیب است. در ضمن باید متذکر شوم که کرایسلر، دوج و جیپ هم جزو همین لیست هستند که کاملاً آمریکایی تشریف دارند و قطعاً مشکلاتی را برای همکاری فیات با هر شرکت خودرویی در ایران فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، اگر به روند اعطای نمایندگی رسمی خودروسازان اروپایی به شرکت‌های ایرانی در دوران برجام اوباما نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که قطعاً فیات نیز به این راحتی‌ها به یک شرکت در ایران رخصت نمایندگی برای خودروهای سواری نمی‌دهد.

بنده نه قصد تایید و نه قصد رد خبر ورود فیات به ایران را دارم، اما وقتی صحبت از نمایندگی رسمی چنین برند گردن‌کلفتی آن هم در ایرانی می‌شود که از زمین و زمان محدود، محروم و تحریم است، تا به چشم مدرک مستند مشاهده نکنم و همچون نمایندگی‌های فولکس‌واگن و مرسدس‌بنز، تایید شرکت مادر را نبینم، عقلم حکم می‌کند که به عنوان ژورنالیست سرد و گرم چشیده تا اطلاع ثانوی سکوت اختیار کنم.

امیدوارم که همکارانم در مورد کلمات حقوقی همچون “نمایندگی رسمی” یا “مجوز عرضه یا واردات” که بار زیادی به همراه دارند، بیش از گذشته هوشیار باشند که همین صفت‌های شیرین، گاهاً باعث گمراهی خریداران بیچاره‌ای شده که به سادگی پول باارزش خود را از دست داده‌اند.

باشد که به زودی شاهد ورود مجدد برندهای معتبر خودرویی جهان در بازار بسته و کسل‌کننده خودرو ایران باشیم و همگی از حضور چهارچرخ‌های روز دنیا، البته با قیمتی معقول استفاده کنیم.

در انتها از این تریبون استفاده کرده و از هر شرکت و خودروسازی که توانسته با موفقیت “نمایندگی رسمی” این برند معتبر اروپایی را دریافت کند، با روی خوش دعوت می‌کنیم که با ارایه مستندات لازم، شفاف‌سازی واضحی برای رسانه‌های تخصصی خودرویی همچون خودروبانک کند که در صورت تایید، ما نیز همچون جملگی اروپایی‌ها، با چشمانی بسته مهر تایید بر خودروهای این خودروسازی معتبر خواهیم زد.

منبع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *