نخستین پیشرانه ملی رونمایی شد، نصب موتور جدید ایرانی بر روی خودروها از سال آینده

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پایان مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه سه سیلندر ملی اعلام کرد که رونمایی از موتور ملی ایران در روز هوای پاک انجام شد که نشان می‌ دهد کاهش مصرف سوخت یکی از تکالیف ما در پروژه ‌های گروه صنعتی ایران خودرو است.

این اولین موتور اتومبیل است که با ژن تمام ایرانی ساخته شده و با کمک مهندسان مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو اپیکو توسعه پیدا کرده است و حتی مشاور خارجی در این پروژه نداشتیم. امروز موتورهای ساخت داخل در این مجموعه روشن شد و بحث صنعتی ‌سازی آن در حال انجام بوده و از سال ۱۴۰۰ این موتورها بر روی خودروهای ساخت داخل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طبق گفته مدیرعامل ایران خودرو، از ۲۴۰ قطعه مورد نیاز برای ساخت این پیشرانه تنها بین ۴ تا ۵ درصد از قطعات آن از خارج کشور تامین می شود و مابقی قطعات آن توسط قطعه سازان داخلی تولید و تامین خواهد شد. از آنجایی که تولید موتور نیازمند سرمایه گذاری و تسهیلات است، ما هم از تسهیلات بانکی استفاده می کنیم و انتظار داریم که در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز به ما کمک شود تا به موتور داخلی برسیم.

در حال حاضر موضوع ما طراحی یک پلت ‌فرم ایرانی است که شامل موتور و گیربکس می شود و در کنار پیشرانه، پروژه گیربکس ساخت داخل هم آغاز شده است که با نشان ایران خودرو بر روی محصولات قرار می گیرد.

مراسم رونمایی از پیشرانه ۳ سیلندر ملی

فرشاد مقیمی در ادامه با اشاره به مصرف سوخت و بهینه سازی بسیار خوب پیشرانه ملی، اضافه کرد که موتورهای جدید به میزان ۲٫۵ لیتر مصرف سوخت را کاهش می دهد و در دستگاه‌ های شبیه ‌ساز نشان داده که می توانیم تا مصرف ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشیم. در حال حاضر تولید موتور ۱٫۳ لیتری در دستور کار قرار گرفته است که به صورت تنفس طبیعی و توربوشارژ کار می‌ کند و گشتاور آن از ۹۸ نیوتن متر تا ۲۴۰ نیوتن متر افزوده شده است.

تولید این موتورها در مرکز تحقیقات موتور ایران ‌خودرو انجام می ‌شود و پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۰ با شروع قرن جدید، خودروهای ایرانی با موتور جدید ایرانی به بازار ورود پیدا کنند که هم برای اقتصاد خانوار مناسب است و هم برای خودروسازان و کشور مقرون به صرفه خواهند بود، زیرا مصرف سوخت کمتر و همچنین قیمت کمتری خواهد داشت. علاوه بر این موتورهایی با سایز کوچک تولید می‌ کنیم که دورگه بوده و با مصرف سوخت پایین امکان استفاده بر روی تمامی کلاس های فعلی را خواهد داشت.

در پایان نیز مهدی رجبعلی، مدیرعامل مرکز تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران (ایپکو) با اشاره به داخلی سازی ۹۵ درصدی این پیشرانه، اضافه کرد که تنها ۵ درصد این پیشرانه وابسته به واردات است و این موتورها با ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، به عنوان قوی‌ ترین پیشرانه های موجود بر روی خودروهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد و امکان استفاده از آنان بر روی کلاس های بزرگ تر از خودروی دنا هم وجود دارد.

مراسم رونمایی از پیشرانه ۳ سیلندر ملی

گفتنی است که خانواده پیشرانه سه استوانه یا سه سیلندر ملی شامل ۵ پیشرانه با حجم ۱ و ۱٫۳ لیتری می شود که در نسخه های تنفس طبیعی، توربوشارژر و پایه گازسوز طراحی و تولید خواهند شد و می توانند خروجی قدرتی در محدوده ۷۲ تا ۱۲۷ اسب بخار و همچنین محدوده گشتاوری بین ۹۸ تا ۲۴۰ نیوتن متر داشته باشند.

بر اساس اعلام ایران خودرو، پیشرانه ۱٫۳ لیتری تنفس طبیعی و ۱٫۳ لیتری توربوشارژر این خانواده در بهار و تابستان سال آینده (۱۴۰۰) رونمایی خواهند شد و تولید انبوه پیشرانه های تنفس طبیعی این خانواده از زمستان ۱۴۰۱ آغاز می شود. پیشرانه ۱٫۳ لیتری توربوشارژر نیز بر اساس این برنامه از زمستان ۱۴۰۲ وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

مراسم رونمایی از پیشرانه ۳ سیلندر ملی

منبع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *