به گزارش شرکت تحقیقاتی ABI، پیشرفتهای قابلتوجه در فناوری باتری سبب خواهد شد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰میلیون باتری در خودروها نصب شود.زیرا فناوریهای جدید باعث افزیش سرعت شارژ، ارزانتر تمام شدن و همچنین میزان شارژ بالا برای بُرد بیشتر خواهد شد.
این پیشرفت میتواند بر افزایش فروش خودروهای برقی تاثیر بسزایی داشته باشد. در حال حاضر شرکتها؛ تحقیقات خود را بر باتریهای لیتیوم- سیلیکون متمرکز کردهاند تا بتوانند ضمن کاهش قیمت، شارژدهی بالاتری را به دست آورند.
براساس تحقیقات این شرکتها، راندن یکهزار کیلومتر با یک بار شارژ کامل امکانپذیر است. به این ترتیب هزینهها با یک بار شارژ به شدت کاهش پیدا میکند و راننده با یک شارژ کامل شاید بتواند بیشاز یک هفته رانندگی کند.
در این زمینه سرمایهگذاریهای بسیاری ازسوی خودروسازان معروف مانند فولکسواگن، گروه بامو و دایملر در شرکتهای فناوری جامد و فناوری لیتیوم-سیلیکون مانند QuantumScape ، Solid Power ، Enevate و Sila Nanotechnologies صورت گرفته، این سرمایهگذاریها بیانگر اهمیت این فناوریها برای آینده EVBهاست.
تحقیقات نشان میدهند تنها راه پیشرفت قابلتوجه چگالی انرژی، افزودن سیلیسیم به باتری لیتیوم-یون است. روش فعلی افزودن سیلیکون با درصد افزایشی کم (۱۰درصد) باعث افزایش تراکم انرژی تا ۳۰۰ وات بر کیلوگرم طی ۳-۵ سال آینده میشود.
حال براساس فناوریهای جدید انتظار میرود، بین سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ استفاده از سیلیسیم در باتریها افزایش یابد که این پیشرفتها به گسترش آندهای «سیلیکونغالب» منتج خواهد شد.
باتوجه به تحقیقات وسیع درباره باتریهای لیتیوم-سیلیکون و افزایش درصد سیلیسیم در باتریهای EV؛ ABI معتقد است این اقدام یعنی گسترش باتری «سیلیکونغالب» مرحله بعدی خواهد بود.
باتریهای «سیلیکونغالب» احتمالا تا سال ۲۰۲۵ چگالی انرژی تا ۴۰۰ وات بر کیلوگرم را در دسترس خواهند گذاشت. بیشتر خودروهایی که از این فناوری استفاده میکنند قدرت شارژ ۳۰۰+ کیلووات دارند.
براساس تحقیقات جدید، آندهای «سیلیکونغالب»، راهحل اصلی تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود یعنی زمانی که باتریهای حالت جامد شروع به کار میکنند و به تجاریسازی میرسند. باتریهای حالتجامد تراکم انرژی حداقل ۵۰۰ وات بر کیلوگرم را فراهم میکنند یعنی ۵۰۰ + کیلووات قدرت شارژ را ارائه میدهند.
سیلیکون-لیتیوم و حالتجامد، فناوریهای EVB در آینده هستند که باعث بهبود عملکرد میشوند. زیرا هم انرژی بیشتری را نگه میدارند و درعینداشتن هزینه کمتر از دوام بیشتری نیز برخوردارند. افزودن سیلیکون طی ۷سال آینده، گسترش EV را از ۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۴۰میلیون در سال ۲۰۲۵ افزایش میدهد.